Nyheder 

Hvis du ønsker at følge med i nyheder fra Ullman Sails Denmark, kan du holde dig opdateret her på siden, via vores nyhedsbreve eller på Facebook

BILLEDER (September 2016)

Så kan der findes billeder fra Silverrudder 2016 på vores facebookside 

VINTERRABAT (August 2016)

Så er vi nået til den tid på året, hvor vi igen kan tilbyde en god vinterrabat. Bestil og betal 50% af sejlets pris inden:

20. september: 20% rabat 

15. oktober: 15% rabat 

15. november: 10% rabat 

SOMMERFERIE (2016)

Vi holder lukket i ugerne 28-30 

INDBYDELSE TIL RECEPTION (April 2016) 

Vi er flyttet i nye lokaler på en ny adresse, men stadig på Aarhus Havn. I denne anledning inviterer vi til reception.

Vi glæder os til at vise vores nye omgivelser frem og til at se kunder, sejlere, forretningsforbindelser og venner til en hyggelig eftermiddag, hvor der vil blive serveret lidt godt til ganen.

Receptionen finder sted fredag 29. april kl. 15-18 på Fiskerivej 1, 8000 Aarhus C.

Med venlig hilsen

Lars Bo Poulsen, Ullman Sails Denmark

SÅ ER VI FLYTTET (April 2016)

Fra mandag d. 18. april 2016 vil vi være at finde i de nye lokaler på Fiskerivej 1, 8000 Aarhus C.

VI BLIVER PÅ AARHUS HAVN, MEN FLYTTER I NYE LOKALER (Januar 2016)

Efter lange forhandlinger med Aarhus Kommune, er det nu besluttet, at Ullman Sails Denmark, som den eneste tilbageværende havnerelaterede virksomhed, fortsat vil være at finde på Aarhus Havn.

Sejlloftet Ullman Sails Denmark, der siden 2010 har været beliggende på Hjortholmsvej 2A på Aarhus Havn tæt på de århusianske sejlere og tilgængelig for nationale og internationale sejlere under store stævner på havnen, skal flytte, men ikke langt. Det bliver en flytning på blot et par 100 meter.

I december 2014 orienterede Aarhus Kommune sejlloftet om de nye planer for adressen, hvor der nu skal opføres en større varmecentral samt affaldssug til Aarhus Ø, hvilket kunne få store konsekvenser for det århusianske sejlloft, der kunne blive tvunget til at flytte fra havnen. Den havnerelaterede virksomhed har lejekontrakt frem til 2020, men er alligevel blevet sagt op. Flytningen af havnerelaterede virksomheder har fyldt meget i de århusianske medier, men nu er der endelig afklaring ift. Ullman Sails fremtid.

Nu efter mange timers forhandling, er det lykkedes sejlmager, -designer og ejer af Ullman Sails Denmark, Lars Bo Poulsen, at få lov at blive på Aarhus Havn som den eneste tilbageværende havnerelaterede virksomhed, så han fortsat kan være tilgængelig og til stede i det havnenære miljø. Det har været af stor betydning for sejlloftet at være til stede i det miljø, der skabes sejl til.

”Jeg flytter over på den anden side af havnebassinet i større lokaler. Det er vigtigt for mig, at firmaet stadig vil være beliggende på havnen, tæt ved sejlere, vandet og bådene. Beliggenheden giver mig mulighed for at servicere og vejlede sejlere, der ikke ville søge hjælp og vejledning, hvis firmaet lå andetsteds. Det er den daglige kontakt, der gør, at vi kender vores kunder.” (Sejlmager, –designer og ejer af Ullman Sails Denmark Lars Bo Poulsen) 

De nye lokaler 

Ullman Sails Denmark vil i fremtiden være at finde i det røde træhus på Fiskerivej 1, et hus med en maritim historie. Huset er et gammelt skibsværft, der oprindeligt blev bygget af Henry Søgård i midten af 1950’erne, den første bådebygger på Aarhus Havn. Lars Bo Poulsen er oprindeligt selv uddannet bådebygger, dog udlært på et andet værft på havnen, hvorfor bygningens historie tiltaler den århusianske sejlmager. Inden Søgård fungerede grunden som vinterplads for juniorbåde og for Yachtklubben. Siden Søgård har huset fungeret som ramme om mange funktioner, senest Aarhus Maskinmesterskole, og nu skal det huse Ullman Sails Denmark. Huset vil blive renoveret, således det kan danne rammerne om et nyt og forbedret sejlloft og du kan følge med i ombygningen på Ullman Sails Denmarks facebookside, hvor der løbende vil blive lagt billeder fra ombygningen ud. Flytningen på et par 100 meter er planlagt til at finde sted foråret 2016.

Adressen bliver nu Fiskerivej 1, 8000 Aarhus C og Lars Bo Poulsen inviterer alle interesserede, til at komme forbi og se de nye lokaler over en snak om havnen, både og sejl.

ULLMAN SAILS CRUISING CODE ZERO FAQ (December 2015) 

“A Cruising Code Zero often more than doubles your sail area and can increase performance up to 30% as compared to a non-overlapping genoa.” (Chuck Skewes, Ullman Sails San Diego)

Many sailors, especially cruisers, shy away from the code zero, despite the sail’s versatility and ability to add significant increases in boat speed. In this article Chuck Skewes removes some of the mystique around this specialty sail and explains how it can be used to enhance anyone’s sailing experience. After all, a codezero is simply a spinnaker for use in tight-reaching in light air – that’s it!

Learn more about the code zero here: www.ullmansails.com/cruising-code-zero-faq  

AN EXCLUSIVE CRUISING TOP TIP FROM SKIP NOVAK: FURLING HEADSAILS (December 2015) 

(Skip Novak – Four-time Whitbread competitor and high latitude explorer) 

When cruising, it is pointless to furl or unfurl your headsails while the sail is powered up in breeze. It is important to make furling as easy as possible on your system (whether manual or electric/hydraulic). Therefore, to furl while sailing upwind you must ease the sheet until the sail partially flogs. This is not great for the sail material, and if you lose control of the sheet the flogging can become dramatic, risking a blowout. 

Thus, when you are preparing to furl it is best to steer so that the wind and sea are well aft of the beam. Then, when you ease the sheet the headsail will sit lazily behind the lee of the mainsail and furling becomes much easier. Ideally you should ease and furl at the same rate in order to make a neat furl. 

If you plan on only partially furling the sail as the wind comes up, then I have another recommendation. After you bear off to furl the sail and have the desired amount of sail rolled up, and while you are still sailing off the breeze, you can effectively pre-sheet the headsail to its upwind position while the sail is not carrying a load. From your racing days you might recall the difficulty of sheeting in an over-eased headsail after a mark rounding by presheeting we avoid this drama. Once pre-sheeted and after heading back up on the wind, you can make minor adjustments. 

These habits save the sails, they also make for a safer and less pressurized maneuver as you are sailing upright and off the wind while doing the work. And while a little distance is lost – don’t forget we are cruising!